ماجرای تازه ترین جنگ رسانه ای علیه ایران چه بود؟ | دروغ سازی هایی از 1388 تا 1403

ماجرای تازه ترین جنگ رسانه ای علیه ایران چه بود؟ | دروغ سازی هایی از 1388 تا 1403

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: این درحالی است که به‌دنبال شکست در پیشبرد سناریوهای سخت علیه ایران، در شرایط کنونی بار دیگر «جنگ رسانه‌ای» با ابزار محوری

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: این درحالی است که به‌دنبال شکست در پیشبرد سناریوهای سخت علیه ایران، در شرایط کنونی بار دیگر «جنگ رسانه‌ای» با ابزار محوری «دروغ پردازی» در دستورکار قرار گرفته‌است. تلاش ناکام معاندان برای روی صحنه بردن فاز تازه‌ای از پروژه «مهساسازی‌ «در حالی است که مدتی می‌شود ضدانقلاب در چارچوب تاکتیک قدیمی «کشته‌سازی»، با ابزار جدید طعمه قرار دادن دختران جوان به میدان آمده‌اند. اگرچه تازه‌ترین تیر دروغ‌پردازان به سنگ خورد، اما چنین رویکردی طی دهه‌های اخیر همواره در دستورکار دشمنان ثبات و امنیت ایران بوده‌است که در ادامه برخی نمونه‌های آن را بررسی می‌کنیم.

۱

ترانه موسوی

«ترانه موسوی» یکی از نام‌هایی بود که در جریان حوادث سال ۱۳۸۸ نامش به‌عنوان یکی از کشته‌ها بر سر زبان‌ها افتاد و این خبر دروغ به سرعت در رسانه‌های غربی بازتاب یافت. دروغ‌پردازان درحالی ادعا کردند ترانه موسوی ازسوی نیروهای لباس‌شخصی دستگیر، شکنجه و به قتل رسیده‌است که بررسی‌های انجام شده ازسوی کمیته سه‌نفره ویژه‌ای که ازسوی قوه قضاییه تشکیل شد، نشان داد اسناد ارائه شده دراین زمینه جعلی و خبرسازی‌ دروغ بوده‌است.

۲

سعیده پورآقایی

«سعیده پورآقایی» از دیگر نام‌هایی بود که طی سال ۱۳۸۸ به‌عنوان یکی از کشته‌شدگان مطرح شد. در آن مقطع ادعا شد او به‌دلیل‌الله‌اکبر گفتن روی پشت‌بام ازسوی نیروهای امنیتی دستگیر و پس از شکنجه، کشته و در قطعه ۳۰۲ بهشت‌زهرا(س) تهران دفن شده‌است. این خبر دروغ به سرعت فراگیر و حتی مراسم ختمی نیز برای او برگزار شد. واقعیت ماجرا اما پس از گفت‌وگوی تلویزیونی او و تشریح ماجرای فرارش از خانه، افشا و پروژه کشته‌سازی شکست خورد.

۳

راضیه اسماعیلیان

پروژه کشته‌سازی در جریان اغتشاشات دی‌ماه ۱۳۹۶ نیز ازسوی ضدانقلاب ادامه و این بار نام راضیه اسماعیلیان به‌عنوان کشته مطرح و ادعا شد در خمینی‌شهر ازسوی نیروهای امنیتی کشته شده‌است. بررسی‌ها اما نشان داد وی زنده است و تصویری که از او در اعلامیه ترحیم ادعایی منتشر شده، مربوط به فرد فوت شده دیگری است که از قضا از خبرنگاران قدیمی و شناخته شده نیز بوده‌ است.

۴

امیرحسین پاپی

امیرحسین پاپی نوجوان اهل دورود، از دیگر نام‌هایی بود که نامش در جریان اغتشاشات دی‌ماه ۱۳۹۶ به‌عنوان یکی از افرادی که ازسوی نیروهای امنیتی کشته شده است، مطرح و با خبرسازی‌های گسترده‌ای ازسوی رسانه‌ها و جریان‌های ضدانقلاب همراه شد. به‌دنبال انتشار گسترده این خبر دروغ، امیرحسین پاپی با انتشار ویدئویی، از سلامت کامل خود خبر داد تا تیر دیگری ازسوی رسانه‌های ضدانقلاب به سنگ اصابت کند.

۵

نیکتا اسفندانی

پروژه قدیمی کشته‌سازی در جریان اغتشاشات آبان‌ماه ۱۳۹۸ نیز ادامه یافت و این‌بار رسانه‌های ضدانقلاب نام نیکتا اسفندانی را به‌عنوان یکی از کشته‌شدگان ازسوی نیروهای امنیتی مطرح کردند؛ نوجوان ۱۴ ساله‌ای که ادعا شد در خیابان ستارخان تهران و با اصابت شلیک گلوله به سرش کشته شده‌است. در ادامه اما علاوه‌بر تأکید خانواده نیکتا مبنی‌بر ارتباط نداشتن فوت دخترشان با اغتشاشات، سخنگوی وقت قوه قضاییه نیز اعلام کرد این دختر براثر مسمومیت و در بیمارستان فوت کرده‌است.

۶

حسین آل ناصر

پروژه کشته‌سازی پس از اغتشاشات آبان‌ماه نیز ادامه یافت و پرده دیگری از این نمایش تابستان ۱۴۰۰ و این‌بار در خوزستان روی صحنه رفت. ماجرا از این قرار بود که در ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ رسانه‌های معاند با انتشار عکسی، ادعا کردند این جوان سوسنگردی با نام سیدحسین آل‌ناصر، با گلوله نیروهای امنیتی کشته شده‌است. بررسی‌های انجام شده اما نشان داد عکس منتشر شده متعلق به یک تروریست داعشی است که چند سال پیش از این در سوریه به هلاکت رسیده ‌است.

۷

کشته‌سازی‌های سال ۱۴۰۱

حوادث پاییز ۱۴۰۱ را می‌توان نقطه اوج کشته‌سازی‌ها طی دهه‌های اخیر به‌حساب آورد؛ تا جایی که بررسی‌ها نشان می‌دهد در آن مقطع چیزی در حدود ۴۰ مورد کشته‌سازی ازسوی رسانه‌های ضدانقلاب مطرح و در ادامه دروغ بودن آنها به اثبات رسید. در ادامه به برخی از جنجالی‌ترین نام‌هایی که در جریان حوادث پاییز ۱۴۰۱ به‌عنوان «کشته‌شدگان» مطرح شد، اشاره می‌کنیم؛ نام‌هایی که دروغ بودن ادعاهای مطرح شده درباره آنان، با ارائه اسناد و مدارک روشن ازسوی مقام‌های قضایی کشور، به اثبات رسیده ‌است.

مهسا امینی نیکا شاکرمی غزاله چلاوی حدیث نجفی آیسان معدن‌پسندی مهسا موگویی سارینا اسماعیل‌زاده اسرا پناهی آرمیتا عباسی مائده جوان‌فر سارینا ساعدی پریسا بهمنی نگین عبدالملکی فرشته احمدی

و...

۸

جواد روحی

۸ شهریورماه ۱۴۰۲ و به‌دنبال مرگ جواد روحی، از متهمان اغتشاشات ۱۴۰۱ در بیمارستان، موج تازه‌ای از خبرسازی‌ها درباره کشته شدن او به‌راه افتاد. بررسی‌ها اما نشان داد روحی به‌دلیل اعتیاد، سابقه مصرف متادون با تجویز پزشک را داشته است که طی ماه‌های اخیر در تلاش برای ترک متادون و پایین آوردن مقدار مصرف خود بوده‌است. بررسی پرونده پزشکی او نشان می‌دهد روحی طی سال‌های مختلف قبل از بازداشت، سابقه تشنج و ‌بستری در بیمارستان را داشته است.

۹

آرمیتا گراوند

پس از ناکامی ضدانقلاب در پیشبرد پروژه بی‌ثبات‌سازی ایران، در نخستین روزهای مهرماه ۱۴۰۲ بود که پرده دیگری از نمایش کشته‌سازی روی‌صحنه رفت و به‌دنبال بیهوش شدن یک دختر دانش‌آموز ۱۶ساله‌ در یکی از ایستگاه‌های متروی تهران، موج‌ تازه‌ای از خبرسازی‌ها با محوریت «وارد آمدن ضربه به سر آرمیتا گراوند ازسوی ماموران» در دستورکار قرار گرفت؛ خبرسازی‌هایی که کلید زدن پروژه مهساسازی دیگری را در دستورکار داشت. در ادامه اما با انتشار کامل تصاویر حضور آرمیتا در ایستگاه مترو و تکذیب ادعاهای ضدانقلاب ازسوی خانواده گراوند، بار دیگر تیر معاندان به سنگ خورد.